Nieuwe Venge PRO

We hebben er even op moeten wachten maar de nieuwe Venge is nu ook beschikbaar in de welbegeerde PRO versie.

Ons concept “Aero is Everything” begon meer dan zeven jaar geleden met de originele Venge. Het was nooit een holle filosofie – we wisten dat het een manier was om profs, amateurracers en iedereen daartussen sneller te maken. Snel vooruit naar het heden, en deze ideologie is belichaamd in de nieuwe Venge Pro. En goed nieuws, het houdt zijn troon vast als de snelste racefiets ter wereld. Het is niet alleen acht seconden sneller dan de ViAS, maar we hebben alle Rider-First Engineered ™ eigenschappen behouden die je kent en waar je van houdt, terwijl we ook 460 gram van het modulegewicht snijden.

Verrassend genoeg begon onze zoektocht naar de perfecte buisvormen niet in de Win-tunnel. Het begon met een nieuw stuk technologie, de FreeFoil Shape Library. Onze ingenieurs schreven een optimalisatie-algoritme en maakten gebruik van een supercomputer (ja, we gebruikten een echte supercomputer) om nieuwe aerodynamische vormen te maken met verschillende gewichten, oppervlaktegebieden en structurele doelen. Gewapend met deze bibliotheek van vormen, allemaal met verschillende beeldverhoudingen, konden we ze op de verschillende onderdelen van de fiets aansluiten en een verscheidenheid aan configuraties testen om de snelste setup in de Win Tunnel te bepalen.

Vergeleken met de snelste aërodynamische racefiets tot nu toe (de Venge ViAS) en vele anderen die we hier niet zullen noemen, is de nieuwe Venge acht seconden sneller op 40 km. Het is ook sneller op de weg in alle windomstandigheden, niet alleen in de tunnel.

En hoewel het cool is dat de nieuwe Venge meer aero is, zijn er nog andere factoren die de snelheid verhogen. Het vinden van de perfecte combinatie van gewicht en aerodynamica speelt een cruciale rol in de algehele prestaties van een fiets. Een fiets die strikt aërodynamisch is, voelt geweldig op de flats, maar zal op de beklimmingen en in snelle versnellingen lijden. Een fiets die echter heel licht is, zal op alles behalve de steilste hellingen last hebben. We hebben dus niet alleen de Venge meer aero gemaakt dan de ViAS, maar we hebben ook 460 gram van het modulegewicht afgenomen. Dit betekent dat we 240 g in het frame hebben bespaard, 25 g in de vork, 107 g in de cockpit, 25 g in de zadelpen en 63 g in kleine delen. Dus ongeacht de koers, de Venge zal de snelste optie blijken te zijn wanneer je omhoog, omlaag en rondom moet.

Veel van deze gewichtsbesparingen komen van onze Rider-First Engineered ™ -buizen. We hebben veel van de ontdekkingen uit de ontwikkeling van het nieuwe Tarmac geïmplementeerd, zoals verschillende lay-outschema’s en materialen, en dit culmineerde in een Venge die niet alleen lichter is, maar ook een hogere stijfheids-tot-gewichtverhouding en 40% meer compliance heeft dan de ViAS-ongeacht de framegrootte. En hoewel je deze veranderingen niet altijd kunt zien, volstaat het om een ​​ritje te maken om de snelle versnellingen en de compliance te voelen.

Natuurlijk zijn we daar niet gestopt. De geometrie kreeg een update en is nu gebaseerd op meer dan 40.000 Retül-gegevenspunten, evenals professionele invoer van bestuurders. Dit stelde ons in staat om een ​​Performance Road Geometry te implementeren die een responsieve front-end perfect combineert met een korte wielbasis, en dit levert onmiddellijk reactievermogen en optimale krachtoverdracht.

Als laatste, maar zeker niet het minste, herbergt de Venge een aantal opwindende nieuwe functies. De nieuwe cockpit, ontwikkeld in samenwerking met onze World Tour-teams, heeft een stuurpen met een hogere stijfheid dan alles wat we ooit hebben getest, nieuwe staven die sneller, lichter, stijver zijn en een getextureerd patroon op de toppen hebben voor extra grip en controle. De volgende stap is de bandenspeling – het is geen probleem om 32 mm brede banden schoon te maken. En, ten slotte, hebben we onze Shimano A-Junction in de zadelpen geplaatst, waardoor het gemakkelijk is om op te laden, de batterijniveaus te controleren en voor teamworkers om aanpassingen te doen.

De specificaties van de Venge Pro zijn de perfecte combinatie van prestaties en waarde. Het beschikt over Shimano Ultegra Di2 en hydraulische schijfremmen, een koolstofvezel Roval CL 50 Disc wielset en onze regenboogstrelende S-Works Turbo-banden.